onsdag 22 mars 2017

Boken "Tidens fullbordan" är nu utkommen! Idel positiva recensioner!

Tidens fullbordan av Peter & Madeleine Wallgren




Lars Jalmestig

Vill verkligen tacka er Peter och Madeleine för allt det arbete ni lagt ner med att skriva denna boken!
Boken Tidernas fullbordan är den bästa bok jag läst på många, många år!
Har varit troende nu i ca 40 år och trots att jag har predikat och undervisat mycket, så har jag alltid haft många frågor i mitt inre som jag har undrat över.
Och här i Tiderna fullbordan är det så många pusselbitar som har lagts på plats. Ja! det är den mest spännande och intressantaste boken jag läst på de senast 20-30 åren!
Skulle verkligen vilja säga och rekommendera: Tidernas fullbordan är en måste-bok för varje kristet hem!
Lars Jalmestig
Betyg:  [5 av 5 stjärnor!]
Stanley Sjöberg:
“Jag är imponerad av er djupa förankring i noga studier i Bibeln som helhet, med beundransvärd förmåga att tränga in i grundtextens innebörd och komplettera med citat från kända och okända teologer genom historien.
Det ger förtroende och styrka i beskrivningen om försoningens räckvidd och djup utifrån löftet om en total upprättelse till frälsning för alla människor och hela skapelsen som då inte slutar i kaos, utan blir efter alla kriser den fullkomliga verklighet Gud syftade till från början.”
Ingvar Hörnvall:

Vi är många som präglas av fruktan om vad slutet av denna tidsålder ska innebära. Detta beror oftast på att vi har präglats av en felaktig undervisning. Vi uppmanas dock i ordet att lyfta på våra huvuden när vår förlossning nalkas. Så detta innebär ju faktiskt att framtiden är både spännande, intressant och faktiskt helt underbar.
Jag vill därför uppmana dig att låta dina ögon smörjas med salva, så att du kan se med nya ögon på vad framtiden har att bjuda på.
Jag har inte hunnit läsa boken klart ännu, men vill redan nu rekommendera den. Hela mitt hjärta längtar efter mer av denna undervisning.
För att klara av att läsa denna bok så måste man låta alla tidigare tankesystem rasa, så läs den öppenhjärtigt, med nyfikenhet och kom ihåg att du har rätten att pröva allt. 
Den är i många stycken omtumlande och förändrar många av de tidigare föreställningar just jag har haft, men frukta inte utan läs. Den är kanonbra! /Ingvar

Betyg:
  [5 av 5 stjärnor!]
Bente Jarl:
“Vilket djupgående arbete ni har gjort! Vilket engagemang! Vilken klarsyn!
Verkligt imponerande! Min första tanke när jag läste boken var: Varför har inte fler upptäckt samma saker?
Den största orsaken tror jag är att traditionens rötter är så rotfasta att det skall mycket till att ändra människors vanetänk. Det som verkar vara nytt kan inte vara sant, och inom kristna kretsar fruktar man för allt som man associerar till villoläror. Mitt motto, mitt livs röda tråd och vägledning har alltid varit att ha kärlek till sanningen. Så för alla som har samma önskan och vågar följa den helige Andes ledning borde denna bok vara en trovärdig kompass.
Jag började läsa både med nyfikenhet och med entusiasm och tyckte att den var lättläst med tanke på de svåra ämnen som avhandlas. Det blev en hel del aha och så-är-det-upplevelser!
För att vara en bok innehållande ”ej-mjölkmat,” är den som helhet mycket lättläst, inspirerande, uppmuntrande och framför allt klargörande där man haft sina frågor. Många krokiga saker blir räta!”
Fler spontana reaktioner från läsare som ringt eller mejlat:
"Så befriande att förstå att grundtexterna visar att helvetet inte är evigt, men ändå en verklighet."
"En guldgruva till 100%!"  
"Det bästa jag läst på mycket länge!"
"Det blir en storsäljare!"   
"Fantastisk ögonöppnare om tidsåldrarna och evigheten!"

Innehållsförteckning
Förord
1. Några inledande funderingar
2. Förutfattade meningar
3. Livet som det brukar te sig
4. Före floden
5. Guds målsättning
6. Predestinationsläran
7. Guds tålamods tid
8. Mark 16 - tro eller fördömelse?
9. Aion och ‛olam
10. Översättarnas traditionsbundenhet
11. Världens återupprättelse
12. Tidiga kyrkofäders uppfattning
13. Fåren och getterna
14. Går världen mot katastrof?
15. Guds tystnad om eviga straff
16. Hur verkar försoningen?
17. Frälsning genom underordning?
18. Gudomligt medlidande
19. Guds kärlek – Guds vrede
20. Frukter av helvetesläran
21. Mellan döden och uppståndelsen
22. Lasarus och den rike mannen
23. Äger vi en fri vilja?
24. Alla knän ska böjas för Herren
25. Besvarad eller obesvarad kärlek
26. Vem är förlorad
27. Vad betyder förgås – förlorad?
28. Uppfattningar om Guds straff
29. Kan man bli frälst efter döden?
30. Synden till döds
31. Självmord
32. Vad är helvetet?
33. Gehenna
34. Vår Gud är eld
35. Eldsjön – Guds renande eld
36. Vilken bibelbok avslöjar slutet?
37. Vad blir slutet för djävulen?
38. Jubelåret
39. Jesus återkomst
APPENDIX
Origenes
Augustinus
Hur länge har vi existerat

Inbunden med hårda pärmar. 414 sidor. 220:- + porto
 Se http://www.vingarden.org/catalog/index.php?cPath=23_1

Du kan beställa den genom att mejla post[at]vingarden.org eller här i webshopen: http://www.vingarden.org/catalog/product_info.php?products_id=1245

1 kommentar:

  1. Tack Peter för dina blogginlägg och grattis till er nya bok som jag just nu läser med intresse :-) Guds frid!

    SvaraRadera